Slovo úvodem

Tento blog bude výstupem TŠM skupiny 1.

Každý z Vás si vybere nějaké téma, které bude v průběhu semestru monitorovat a postupně k němu vytvoří 3 krátké příspěvky v rozsahu max. 500 slov.

Pokud jde o tvorbu digitálního portfolia, domluvili jsme se, že budeme používat aplikaci Google sites pro její jednoduchost a snadné napojení na ostatní aplikace Google. Strukturu nechám v zásadě na Vás, pouze trvám na osobním a profesním profilu - inspirace zde.

pondělí 25. ledna 2010

goodbye duety : )

DUETY
ANEB KDYŽ „HVĚZDIČKY“ NUDÍ

19.prosince proběhlo slavnostní finále soutěže České televize Duety…když hvězdy zpívají. Vítězným párem se stali zpěvačka Petra Janů a sportovní redaktor ČT Vojtěch Bernatský. Rozhodla o tom odborná porota a hlasy diváků. Jenomže se můžeme jen dohadovat, jestli náhodou nebyli jen jednookými mezi slepci. Právě takový dojem totiž Duety zanechaly v celé řadě diváků…


Ale všechno popořádku. Duety odstartovaly 31.října ve 20:00 přímým přenosem z barrandovských ateliérů. Na obrazovkách setrvaly po osm sobotních večerů s výjimkou 14. 11. 2009, kdy se vysílání přesunulo na nedělní večer, z důvodu přímého přenosu koncertu z iniciativy Václava Havla – Už je to tady.
Pravidla byla striktně dána formátem BBC. Prakticky totožná jako u v posledních třech letech úspěšně vysílané taneční show StarDance...když hvězdy tančí.
Do soutěže vstoupilo osm profesionálních zpěváků, kteří utvořily páry s osmi celebritami. Všech osm párů se začalo připravovat již v létě loňského roku a nastudovaly klasické duety z předem známých žánrů, kterými jsou rock, pop, muzikál, soul, balada, rokenrol, country/folk a swing.
Každý týden předvedly páry jeden duet z předem daných žánrů a od šestého pokračování soutěže zazpívaly po dvou duetech. V sedmém díle předvedly jako druhý duet píseň profesionálního zpěváka z dané dvojice.
Všechny písně pak zazněly živě za doprovodu Moondance Orchestra pod vedením Martina Kumžáka. První dva večery mohli diváci sledovat všechny soutěžící, poté vždy jedna dvojice klání opustila. Rozhodovaly o tom z poloviny hlasy diváků a z druhé poloviny hodnocení poroty.

Proč byla porota tak hodná?
Zmiňovaná porota, ve složení Michael Prostějovský, textař a novinář pracující v rozhlase, Ota Balage, hudebník, producent, Lubomír Brabec, kytarista a jediná zástupkyně něžného pohlaví – muzikálová zpěvačka Linda Finková, měla za úkol hodnotit kvalitu pěveckých výkonů nestranně a z profesionálního hlediska.
Zejména to první se jim ovšem příliš nedařilo a ani v kritice nebyli příliš zdatní. Úvodní díly překypovaly výkony, které by bylo lepší nevysílat v hlavním vysílacím čase v sobotu večer. Porota, ač plná odborníků na slovo vzatých, jakoby se špunty na uších zvesela ukazovala tabulky s vysokým hodnocením.
Možná, že jen nechtěli své známé či kamarády hanět, nebo někoho naopak stavět do výhodného světla. Profesionální zpěváci to navíc někdy zpívajícím celebritám neulehčovali a volili písně ve kterých se cítili dobře a vůbec je neznepokojovalo, že jejich partneři nemají ani zdaleka takové hlasové dispozice (viz Březinová, Střihavka).
Výsledkem bylo všudypřítomné chválení, jak jsou všichni zúčastnění úžasní, odvážní a hlavně báječně zpívají, což mnohdy nebyla vůbec pravda. Takže o pěvecké soutěži nemůže být řeč. Porota byla vlastně v této soutěži celkem zbytečná.


Kráska a sešněrovaný bavič
Tereza Kostková je herečka, která se dostala do širšího povědomí veřejnosti díky moderování StarDance s Markem Ebenem. Aleš Háma je herec, zpěvák, kytarista a známý moderátor pořadů české televize. Společně vytvořili moderátorské duo Duetů. Bohužel ani jim se nepodařilo oživit sterilní atmosféru estrády, jako z osmdesátých let
Přeříkávající se Aleš Háma a věčně se křečovitě usmívající Kostková působili dlouho nesjednoceně a značně nejistě. Začátky bývají těžké. Časem se zlepšili, ale mdlý dojem zůstává.
Hámův sarkasmus by působil o moc líp, kdyby nebyl pečlivě připravený dopředu. Drobné přežblepty a růžové uši byly někdy to nejvtipnější z pořadu. Alespoň to bylo spontánní.
Pomyslné plus mu patří za vymýšlení přezdívek účinkujícím, například při finálovém večeru představil porotu jako Čtyřlístek: Michael Myšpulín Prostějovský, Ota Bobík Balage, Linda Fifinka Finková a Luboš Piňďa Brabec. Tereza ačkoliv se snažila, budila dojem, že je tam jen na okrasu.


Hvězdy?
Opravdové hvězdy českého showbyznysu pravděpodobně neměly zájem. (Není se čemu divit.) A tudíž bylo obsazení spíše jiné kategorie než hvězdné. Je znát záměr upoutat především starší generaci.
O přízeň diváků a poroty se ucházeli: Simona Postlerová a Petr Kolář, Jana Boušková a Tomáš Trapl, Ester Janečková a Kamil Střihavka, Zuzana Jandová a Petr Kotvald, Vojtěch Bernatský a Petra Janů , Pavel Zedníček a Radka Fišarová, Daniel Rous a Marcela Březinová , Jaromír Nosek a Jitka Zelenková.
Česká televize měla hned dvě želízka v ohni. Ester z Pošty pro tebe. Vojtu, sportovního komentátora. Ester už ví, že se raději bude věnovat svým srdceryvným příběhům. Vojta zabodoval a stal se králem.
Nejlépe vyladěným párem ale byli Postlerová s Kolářem. Herečka má totiž se zpěvem zkušenosti z muzikálů, v čemž měla oproti Ester neskonalou výhodu. Ale on Vojta také zpívá v kapele. Ve vší jednotvárnosti bylo těžké najít duo, které by vyčnívalo svou originalitou.
Naštěstí soutěžili Tomáš Trapl a Jana Boušková! Tento pár se vymykal zažitým stereotypům při zpívání duetů, byli sví a vtipní. Skončili na třetím místě. Druhou příčku zabrali Simona Postlerová a Petr Kolář. Králem a královnou Duetů se stali Vojtěch Bernatský a Petra Janů.

Konkurence
Česko Slovenská SuperStar je mezinárodní koncept pěvecké reality show. Oproti Duetům je značně současnější, živelnější a ne tak naškrobená. Na rozdíl od Duetů se v ní ale soutěží o místo v hudebním průmyslu, popularitu, profesionální uplatnění. Soutěž vyhledává nové talenty a tím se stává přínosnou.
Moderátoři spíše improvizovali, působili přirozeně a uvolněně. Nikoliv upjatě a nervózně, jako je tomu u Duetů. Přestože zdaleka ne vždy se jim vyvede nějaká dobrá glosa, alespoň se snaží nějaký humor vytvářet. A to se cení.
Nicméně obě soutěže nabízely divákovi tolik žádanou dávku adrenalinu, očekávání kdo vypadne. U SuperStar bych si ale troufla tvrdit, že napětí vznikalo mnohem větší, jelikož Duety nedokázaly nabídnout atraktivní osobnosti a tudíž páry splývaly v šedivou nudu.
Shodné je i hodnocení, které leží zčásti na bedrech poroty a zčásti na textových zprávách od diváků. Z čehož jistě tečou závratné sumy. Jedná se tedy spíše o dobrý byznys, než o porci poctivé kultury. SuperStar stvořená především pro mladší generaci ve sledovanosti převálcovala Duety na plné čáře. Srovnání svým způsobem vlastně ani není možné. Princip je stejný, ale forma absolutně odlišná.

20 let svobody v České televizi
Přestože ČT slavila dvacet let svobody, dramaturgové Duetů, to příliš nezaznamenali. Začněme od scénické výpravy, jenž diváky přenášela v čase do dob předrevolučních. Plexisklové pódium a rádoby decentní nasvícení vše jen umocnilo.
Oblečení a účesy vystoupivších také budily dojem jakéhosi prapodivného retra. Česká televize si přála volně navázat na úspěch StarDance, jenže Duetům chyběly hvězdy, kvalitní zpracování i nezbytný „drive“.
V době, kdy se kulturní pořady eliminují na minimum, či ruší, to byla snaha o vytvoření populárního zábavného pořadu. Snaha o přiblížení se komerčnímu formátu SuperStar. Pokus o „kulturu“. Je to ale ještě kultura? Úsilí o zvýšení sledovanosti? Ovšem ani ta nebyla valná.
Duety jednoznačně neměly příliš na co nalákat diváky. Hned pilotní díl plný romantických balad, byl jako stvořený k přepnutí. Za ruce se držící a pusinkující se páry, sladkobolné písně, za uši tahající výkony neprofesionálních zpěváku.
To není příliš důstojná oslava 20.výročí pádu komunismu.Amatérismus ve všech směrech. Obávám se, že nejsem jediná, kdo nabyl dojmu, že se jednalo o jeden z nejnepochopitelnějších počinů zábavné tvorby loňského roku.
Kdyby se raději ČT držela jako švec svého kopyta a zůstala u předchozí sobotní náplně večera, například programu Zázraky přírody, kde dokáže komerčním televizím konkurovat lépe. A třeba by se pak nemusely rušit jiné hodnotné pořady.
Česká televize zkrátka udělala hlavní chybu v tom, že nepochopila, že pompézní model, jenž zafungoval u StarDance, nemůže fungovat bez oné pompy – tedy bez známých jmen. Duety si tak své věrné diváky možná našly, ovšem ti se rekrutovali především ze starší věkové kategorie. Tudíž to rozhodně nebyl pořad typu, na který se dívá celá rodina, a který příslovečně rozbliká večerní sídliště stejnými barvami.
Česká televize je patrně nepoučitelná. Nenechala se odradit propadákem soutěží Souboj hitů, či Eurosong a rozhodla se jít ve stopách BBC nejen ve zpravodajství, ale i v zábavě. Je však otázkou, zda se zakoupená licence na velkolepou pěveckou show vyplatila. Nebo zda by nebylo lepší koupit licenci levnější a uspořené peníze investovat do výpravy pořadu.
ČT si jednoduše přestává vědět rady, jak ulovit diváky. Lacině působící pořady střídají obdobně nedodělané seriály – a de facto nevytěží ani osvědčené, licencované produkty. Nejeden divák si tak právem klade otázku, která se koneckonců řeší i v samotné Británii. Nebylo by lepší veřejnoprávní média zprivatizovat a tedy zrušit? Dilema mezi kvalitou a sledovaností je totiž evidentně žene do záhuby – mince je nakonec ošoupaná z obou stran.

Žádné komentáře:

Okomentovat